Dag 9: Granada

 Afstand: 116 km (enkel)

Grootse plannen ... vandaag willen we het Alhambra en Granada bezoeken.

Het plan is om eerst het Alhambra te bezoeken (ik reserveerde online tickets) en daarna via de Hop-on-Hop- off tour Granada te ontdekken.

Het Alhambra is een Moors fort en paleis op de heuvel van Granada. Het betekent "Rode paleis" en werd gesticht door de Nasrid sultans.



We vertrekken omstreeks 10u en komen om 11u30 aan bij het Moorse paleis. Parking 1 is al volzet, maar we vinden nog een vrij plekje op parking 2. (Er zijn er in het totaal 3)

Ik spring eerst even het winkeltje aan de overkant binnen omdat er reclame hangt over de HOHO bus, ... de eigenaar vertelt me dat de tours omwille van COVID zijn afgelast. Pech dus!

Soit, ... we stappen richting ingang Alhambra en worden staande gehouden door een man, die officiële gids blijkt te zijn. Aangezien onze gidsbeurt in La Mezquita ons zo goed bevallen is, zijn we ook hier geïnteresseerd. We vragen naar de kostprijs... maar die mag hij ons niet meedelen. We moeten bij zijn "overste" gaan. Er rinkelen al een paar kleine alarmbelletjes bij mij, maar luisteren kan geen kwaad. We krijgen een heel verhaal over hoe goed de tour is en dat alles gecoverd wordt, ... blablabla... DE prijs aub?? Blijkt dat we 100 euro moeten betalen, maar als we een half uur wachten zou het kunnen dat er nog een koppel de Engelstalige tour wil, dus dan zou het 50 euro zijn. Dit is voor ons dus een no go! We leiden onszelf wel rond. :-)

De tuinen, het zomerpaleis, het fort zijn "vrij" te bezoeken, maar voor het Nashrid paleis moest ik online een tijdstip aanduiden. Ze zijn hier heel strikt in... niet op tijd = niet bezoeken.

Wij schuiven omstreeks 12:50 aan en er staan al zo'n 25-tal wachtenden voor ons. Stipt om 13u worden we binnengelaten. Na de obligatoire controle van ticket en paspoort. Dit gebeurt trouwens bij elke bezienswaardigheid.

Enkele foto's van ons bezoek...





























Het zweet sijpelt uit al onze poriën. Bij de uitgang vragen we aan een supervisor welke richting we uit moeten stappen om daar de Albaicín te stappen. Ze kijkt ons wat vreemd aan en vraagt: "Jullie willen naar Albaicin stappen?". Wij volmondig "Ja!". Ze wijst ons de richting en legt uit hoe we moeten stappen. We starten onze tocht bergaf, maar bedenken na een paar honderd meter dat we misschien toch best eerst 'ns op Google maps moeten checken hoever het precies is, want we moeten diezelfde weg later natuurlijk ook nog bergop richting onze auto.
Het blijkt 35 minuten stappen te zijn en noch Philip noch ikzelf  hebben er op dat moment veel zin in, ... het Alhambra bezoeken bij een temperatuur van 38°C, dat kruipt niet in de koude kleren :p

Zoals de vorige keren schakelen we over naar plan B. Op de terugweg passeren we nog één van die mooie witte dorpjes, Frijiliana, en we maken er een tussenstop voor een korte wandeling en een ijsje.



Aangezien we de enige gasten zijn in de B&B eten we deze avond samen met de eigenaars in een strandbar. Chiringuito paradise fraguasbo

p.s. Je betaalt hier 4,50 euro voor een gin tonic! 


Reacties