Vandaag plannen we een half dagje Murcia in. We vertrekken na het ontbijt, omstreeks 10:30 u en komen er om 11u aan.
We parkeren onze auto in Parking La Vega, iets buiten de stad. Met deze temperaturen is het altijd leuk om in een frisse auto te stappen.
Na een korte wandeling bereiken we het oude stadscentrum, we kuieren wat door de straatjes, ... er is hier echt heel weinig volk op de baan en het is nochtans zaterdag.
In één van de smalle steegjes merk ik het El Casino Real op, ik herinner me dat ik er voor ons vertrek iets over las, dus we stappen even binnen. De entrée maakt alvast indruk op ons en we beslissen om het gebouw een bezoekje te brengen. Je betaalt 5 euro en krijgt via een QR code krijg je in de verschillende kamers een korte, maar interessante uitleg.
Het Real casino werd gebouwd in 1847 en fungeert niet als casino maar als sociale ontmoetingsplek. Van binnen heeft het een luxe interieur in Moorse stijl, gebaseerd op de paleiskamers van het Alhambra, aan de buitenzijde is het bedekt met standbeelden.
Let op: Als je het niet weet loop je dit gebouw zo voorbij! Adres: Calle Trapería 18
Hierbij alvast wat foto's van ons bezoek.
De bekendste bezienswaardigheid van Murcia is de kathedraal aan het Plaza Cardenal Belluga, in het historische hart van de stad. De gotische kerk stamt uit de 15de eeuw, maar de 96 meter hoge kerktoren en hoofdingang zijn pas gebouwd in 1754 in Barokke stijl. In het oude klooster, dat aangebouwd is aan de kathedraal vind je een museum waar je meer te weten komt over de geschiedenis.
Ook hier betalen we 5 euro ingang en krijgen we een audiotour. Deze is gigantisch langdradig... en aan nummer 18 geven we het op (we hadden ondertussen gezien dat het ding doorging tot nummer 63!)
We wandelen wat op eigen houtje door de kathedraal, en hoewel het meestal heel fris is in kerken, breekt het zweet ons hier letterlijk uit. De vochtigheid is niet te harden en binnen de kortste keren hebben we een serregevoel en parelt het zweet uit elke porie.
Een bezoekje aan het museum zit in de prijs inbegrepen, dus we wagen er ons aan. Dankzij de verfrissing van de airco wandelen we hier een klein half uurtje rond... bijster interessant is het niet, maar zoals ik al zei... die airco! :-)
Van hieruit gaan het richting Plaza Glorieta, dit kleine 18de eeuwse plein ligt aan de oever van de Segura rivier in de buurt van de kathedraal. Het plein heeft diverse fonteinen en bloemen en het opvallendste gebouw is het stadhuis.
Het is ondertussen 14u en Philip heeft een hongertje... we stappen terug naar Plaza Cardenal Belluga en eten op één van de vele terrasjes met zicht op de kathedraal, een pizza.
De temperatuur is ondertussen opnieuw naar de volle 37 graden gestegen en een plons in het frisse zwembad van de B&B lijkt ons op dat moment heel aanlokkelijk.
We gaan ervoor!
's Avonds hebben de eigenaars van de B&B het tapasrestaurant Venta El Puerto I gereserveerd en daar gaan we met de volledige groep eten. What a treat!
Reacties
Een reactie posten