Dag 5: Córdoba

 Gisteren vingen we tijdens onze wandeling al een glimp op (allez... een glimp, dat ding is gigantisch, je kan er moeilijk naast kijken!) van La Mesquita en voor vandaag reserveerde ik tickets.


(foto internet)

Om 9:30u betreden we de patio, zeg maar binnenplein. Dit is vrij toegankelijk, voor een bezoekje aan de kathedraal betaal je 11 euro p.p.
Om 10u gaan de deuren open en wij reserveerden ook om dit uur.
Bij het binnenkomen van La Mesquita blijf je eventjes stilstaan... je weet niet wat je ziet. Gelukkig bleven we even staan, want we werden aangesproken door een vriendelijke mevrouw die uitlegde gids te zijn en voor 30 euro konden we een privé-tour krijgen. Ik raad het iedereen aan!! Het is de 30 euro dubbel en dik waard. Normaalgezien gidsen ze dus groepen, maar omwille van COVID is er veel minder werk en volk dus doen ze privé tours. Met ons tweetjes worden we ondergedompeld in de geschiedenis van de moskee/kathedraal. In één woord "WOW"! Gema, onze gids, sprak accentloos Engels en wist ons gedurende een dik uur te boeien met allerlei weetjes. 
La Mezquita was zoals heel veel kathedralen uit de buurt eerst een moskee; deze werd later door de katholieken ingenomen en omgevormd tot kathedraal. Het bijzondere aan deze kathedraal is dat dat grotendeels gebeurd is met behoud van de Moorse elementen. Inclusief de muur, gericht naar Mekka en een aantal teksten uit de Koran.
Gema wist ons ook te vertellen dat je je normaalgezien praktisch niet kunt bewegen in de kathedraal omwille van de grote massa bezoekers... wat een luxe hadden wij!! We liepen haast door een lege ruimte!
Ik laat jullie even meegenieten van een paar foto's!



















Na deze toch wel prachtige rondleiding wandelen we richting Romeinse brug. Tot 1953 was dit de enige ingang tot Cordoba! Nu zijn er 7 bruggen.




Daarna gaat het richting Joodse wijk, en passant bezoeken we daar de synagoge en het museum van stierengevechten.



In het museum krijgen we een film te zien over de geschiedenis van het stierenvechten en eentje over een stierengevecht zelf... dat mensen geld betalen om naar zo een slachtpartij te gaan kijken snap ik niet! Bah!!!
Verder krijgen we toreador outfits en bekende toreadors te zien.
Niet echt de moeite, maar ach... zoals ik zei 't was en passant. :-) (En er was airco :p)




Gema, onze gids in La Mezquita gaf ons niet enkel een deskundige uitleg over de kathedraal, maar raadde ons ook een restaurantje aan ... La Regadera.
Ik reserveer het laatste tafeltje om 21u en omstreeks 20:30u wandelen we richting Ribiera, want het ligt aan de oever van de rivier. Onderweg spotten we nog wat pleintjes en kerkjes. (Aan pleinen en kerken hier geen gebrek :-))





Perfect om 21u stappen we het restaurant binnen. De inrichting is heel tof, maar a-typisch Spaans. We zijn benieuwd!



Philip kiest voor traaggegaarde baby varkensribben en ik neem de tonijntartaar met een merigue en ijscrème van zeewier. Wauw.... echt keilekker!
Aangezien hier niet echt voorgerechten geserveerd worden nemen we beiden nog een dessertje/ voor mij brownie met caramel en notenijs en Philip kiest voor appeltaart. 
Die "appeltaart" was echt de max! 
Precies de appel uit het sprookje Sneeuwwitje.
We kijken allebei waarschijnlijk heel vreemd en de ober legt uit dat het een speciale appeltaart is. De instructies zijn duidelijk: opensnijden en van binnen naar buiten toe opeten.


Binnenin zit dus een soort compote van appel met kaneel en slagroom. Rond de appel de crumble die eigenlijk de taartbodem is. 
ONGELOOFLIJK lekker!
't Is eigenlijk zo geweldig dat we onmiddellijk reserveren voor morgen. 
Gelukkig hebben we nog een wandelingetje voor de boeg want mijn brownie valt zwaar. :p
"Cordoba by night" lijkt wel weggeplukt uit Sprookjes van 1001 nachten!















Reacties