Dag 6: Córdoba

 Normaalgezien had ik voor vandaag een 2 uur durende Engelstalige Free-tour gereserveerd, maar gisterenavond kreeg ik een melding dat deze was afgelast.

Vermoedelijk omwille van té weinig inschrijvingen, want hier zijn echt heel weinig toeristen.

Zoals Gema ons gisteren zei, leeft Cordoba van de 2 miljoen toeristen die ze jaarlijks over de vloer krijgen. Hier is geen industrie en weinig landbouw. Covid heeft er dus eigenlijk voor gezorgd dat Cordoba momenteel wat "op zijn gat" zit. Zelfs "La Mezquita", de grootste toeristische trekpleister, is bijna een jaar gesloten geweest.

Soit, we zijn flexibel en schakelen over naar plan B.

Gisteren wilden we "Alcázar de los Reyes Cristianos" bezoeken, maar dat was een heel gedoe met QR codes en paspoortnummers die niet klopten, we slaagden er niet in om een plekje te reserveren. Vandaag dus met een fris hoofd toch maar 'ns opnieuw proberen! Omstreeks 10:45 u komen we er aan en er staan maar een paar mensen in de "QR wachtrij". We scannen, vullen paspoortnummers en email in en... GELUKT! We kunnen 2 entrées bevestigen voor 10:55u. PERFECT! 

We betalen de 10 euro inkom (5 euro pp) en schrijden het palazio (of wat ervan overblijft binnen).

Het paleis van de Christelijke vorsten is een middeleeuws paleis met mooie tuinen. Het is een mix van Christelijke en Islamitische stijlen.







Ook de aangrenzende tuinen zijn meer dan de moeite waard. In het totaal brengen we hier een goed uur door.






Van hieruit gaat het richting het volgende palazio, nl. Palazio de Viana. Ik reserveerde gisteren online tickets voor 13u.
Perfect op tijd worden we in de eerste patio geroepen door een dame.
We zijn met 12, dit is het maximum aantal om de eerste verdieping van het palazio te bezoeken. Het mag ook enkel onder begeleiding en er mogen geen foto's genomen worden. De "gids" vraagt of iedereen Spaanstalig is, waarop wij neen schudden en "English" zeggen. Ze trekt haar schouders eens op, wijst naar een Engelstalige brochure en begint haar uitleg in het Spaans af te rammelen. Amai... die heeft er ook echt geen zin in. 
Ik vang gelukkig hier en daar nog wel wat op en vertaal voor Philip. Er hangen hier heel wat kunstwerken zoals schilderijen van Brueghel en wandtapijten uit Vlaanderen, ... de volledige inrichting van deze verdieping stamt uit de 17de eeuw. Het schetst een heel mooi beeld en met wat verbeelding zie je de heer en vrouw des huizes aan de glamoureus gedekte eettafel zitten.
Na de saaiste rondleiding ooit zijn we vrij om de 12 patio's te ontdekken.
Hallelujah! Van een opluchting gesproken :)
 










Reacties